Gruppadministratörer

Inga administratörer

Löpning

Offentlig grupp aktiv för 1 vecka, 2 dagar sedan

Diskussioner allmänt om löpning som sport, utan anknytning till veganism.

Några fler som använder Strava? (10 inlägg)

← Gruppforum   Katalog för Gruppforum
  • Avatarbild sade för 4 år, 5 månader sedan:

Hej!

När jag nu har börjat trappa upp träningen försöker jag finna en bra nättjänst som kan ge mig bra feedback på min träning. Garmin Connect har jag använt sedan jag köpte min klocka, men jag är inte jättenöjd med den. Funbeat körde jag ett tag, men har slutat ladda upp träning där. Jogg skaffade jag härommånaden, den är något bättre, och framför allt snyggare. Nyligen startade jag ett konto på Strava, och är riktigt imponerad. Även utan det ganska dyra betalkontot får man rätt intressanta sammanfattningar på varje träning. Typ springer jag 11 km så räknar de kvickt ut vad jag gjorde som bäst på milen, km, mile etc under passet. Det verkar helt enkelt finnas en mängd grejer, en annan är segments (som Garmin tydligen också börjat med), där man tävlar mot andra på en avgränsad sträcka. I Skatås i Göteborg finns t.ex. en åtta-runda. Någon har reggat ett segment på den (sista km). Oavsett om jag vill det eller inte så presenterar Strava hur bra jag gjorde på just den sträckan. Känns som att de ger riktigt bra morötter för att jag ska förbättra mig. Community-mässigt tycker jag nog att det är det bästa jag sett hittills. Men… få jag känner verkar använda tjänsten. Därför undrar jag om några veganlöpare här använder den? Vore schysst att frienda varandra, så att vi kan hjälpa och sporra varandra.

Hälsningar
    Jesper

• Avatarbild trollskogen sade för 4 år, 4 månader sedan:

Hej!
    Jag använder endomondo, det är det typ enda jag testat och lätt att importera från garmin-klockan, Jag får koll på snabba delar, graf över rundan, statistiksammanfattning varje månad och sånt. Sen finns permium där man kan få ännu mer statistik och ett träningsprogram. Men kör ett träningsprogram från garmin på klockan så det funkar helt okej. Jag skicka en förfrågan på Garmin connect. :) o andra som vill.

• Avatarbild sade för 4 år, 4 månader sedan:

Jag försöker bestämma hur jag ska logga min träning egentligen. Provade med jogg.se i tre veckor, gillar att många klubbkompisar använder det, men det tog ungefär lika mycket tid att fylla i dagboken som att träna? Ohanterligt.

Testar nu Strava, det känns smidigt även om det såklart kräver att ha GPS-klockan med sig hela tiden vilket jag inte alltid har. Men det kanske får bli ändring på det nu…

Har loggat min träning nu i tre veckor och inte tröttnat hittills i alla fall :)

http://www.strava.com/athletes/5720216

• Avatarbild sade för 4 år, 3 månader sedan:

Ja, lite konstigt att man bara kan hämta ett pass i taget till Jogg. Gillar dock deras layout. Snyggt, och ganska bra sammanfattningar.

Strava var jag först nöjd med, men deras automatiska mätningar (segments) är rätt bristfällig. Mäter inte helt korrekt, och jag har inte hittat hur man ändrar manuellt. Jaja… blir väl aldrig helt nöjd. Iom att nya Garmin Express importerar automatiskt till först Garmin Connect och sen direkt till Strava så är ansträngningen att importera till Strava i stort sett noll. Går bara in och ändrar namn. Skriver bara längre noteringar på Garmin och Jogg. Vet inte hur meningsfullt det är – läser nästan aldrig igenom dem igen, men det kanske är kul att gå tillbaka om några år… :)

• Avatarbild trollskogen sade för 4 år sedan:

Ni som använder endomondo har en “utmaning” där en kan se andra veganer och deras löpning under året. Gå med i gruppen :)
    http://www.endomondo.com/challenges/13393456

• Avatarbild sade för 3 år, 12 månader sedan:

Nu i veckan kom jag upp i bisarra mängden 5000 km hittills i år, precis över 10 mil i veckan alltså. Det skulle ge en ganska bra placering i Endomondo-tävlingen men å andra sidan känns det oöverstigligt jobbigt att mata in allting på ett ställe till. I-landsproblem. :)

• Avatarbild trollskogen sade för 3 år, 12 månader sedan:

Sant hakko, du skulle regera. Hur funkar det med Strava fortfarande nöjd? Du måste ligga i om du avverkar 10mil i veckan. Hur brukar din fördelning över passen ligga? Keep on running!

Jag gillar fortfarande Strava! Smidigt att registrera träning, bra översiktlig sammanställning och kul att tävla på segmenten (mot sig själv eller mot andra). Inte perfekt såklart men det är ju en gratistjänst utan reklam så det är svårt att klaga.

Fördelningen har varierat över året, beroende på väder och tävlingar. För två år sedan sprang jag kanske tre pass i veckan som max men då ofta rätt så hårt. Det jag gjort är väl att sakta fylla på med fler och fler korta lugna pass. Just nu testar jag 80-talsträning och har kanske ett hårt tempopass i veckan och resten mängd, ofta morgon+kvällspass. Så veckorna nu ser annorlunda ut mot i somras när det var mycket swimrun och i höstas när det var mycket fokus på snabbhet och fartuthållighet. Jag tror att variation är bra!

Jag har precis ökat min mängd jag springer per vecka (genom att springa fram och tillbaka till jobbet) och tycker att nu har jag ju fått ihop lite… Bara för att se Hakkos siffror fast med typ en nolla till bakom. Imponerande!
    Jag gillar Strava också, har faktiskt betalat också, lite onödigt då mycket ingår ändå, men jag tänkte jag testar. Har jogg och Endomondo också men kommer nog att avveckla iaf en av dom.

• Avatarbild sade för 3 år, 4 månader sedan:

Uppdatering:
    Strava har tappat lite i mina ögon. Rätt krångligt ibland. Automatöverför från Garmin Connect men anstränger mig inget extra. Det är ffa jogg som gäller för mig nu, iom att de fixat en automatisk överföring från GC så är det ännu enklare nu. GC har väl börjat ta sig också, kanske för att jag nu ser Toms träning där. :)