Gruppadministratörer

Inga administratörer

Löpning

Offentlig grupp aktiv för 1 dag, 17 timmar sedan

Diskussioner allmänt om löpning som sport, utan anknytning till veganism.

High Coast Ultra – seger i 75 km klassen. (10 inlägg)

← Gruppforum   Katalog för Gruppforum
  • Avatarbild axel sade för 2 år, 4 månader sedan:

Stort grattis till Klas Johansson som tog hem segern i 75km klassen på 7.34:25 över en halvtimme snabbare än tvåorna och dryga timmen till nästa in i mål! Banan är allt annat än lättlöpt så det är en bedrift!

• Avatarbild trollskogen sade för 2 år, 4 månader sedan:

Ja riktigt stort GRATTIS Klas Johansson! Bra fart! O Axel grymt o ta sig runt. 12.9 mil är en bit. Jag tyckte jag var tuff som cyklade 30 mil… men 12 mil löpning det är inte illa det!

Tack! Jag borde väl ha bytt ner mig till kortare klassen när jag inte fått in träningen alls i vår (barn, flytt, etc) men jag har hittills aldrig brutit ett lopp och tänkte inte göra det nu. Grymt eller kanske bara korkat? Kroppen verkar återhämta sig rätt ok ändå. Men jag har lovat mig själv och sambon att ska det göras igen måste jag få till den träning som behövs. Som vanligt så i lördags ifrågasätte mig själv vad jag sysslar med och i söndags hade jag bestämt mig för att springa nästa år igen! HCU är vackert och brutalt!
    30 mil på cykel är heller inte nånting som bara görs så där. Det är också tufft!

• Avatarbild mattias sade för 2 år, 4 månader sedan:

Grattis Klas! Och bra kört Axel!

• Avatarbild sade för 2 år, 4 månader sedan:

Fan va grymt!

• Avatarbild jesper285 sade för 2 år, 4 månader sedan:

Fantastiskt! Skulle vara kul att höra mer från Klas om hans fantastiska resultat. Hur mkt han tränar, mål etc.
    Enormt starkt Axel… jag har väldigt svårt att föreställa mig hur det känns att vara ute i ett dygn.

• Avatarbild klas sade för 2 år, 4 månader sedan:

tack grabbar! Håller med Axel, det var en mycket kuperad och vacker bana, även om jag missade sträckan genom Skuleskogens nationalpark som väl är en av banans vackraste delar, och vilken Axel löpte när jag fortfarande låg och sov gott i tältet ;) Enormt imponerad av att Axel orkade genomföra hela högakustenleden, utan förberedelser dessutom.

Det här var mitt 4:e ultralopp tror jag, och första i år. I fjol sprang jag 2st i vackra bergslopp i Österrike och lärde mig hur jag bör lägga upp lopp av denna distans för att orka, och sen salomon trail tour i Umeå där energin räckte hela vägen, alla tre loppen var 50km. 50km är nog en distans jag föredrar, det är långt men ändå överkomligt att springa på ok tempo hela vägen.
    I Höga Kusten, eftersom jag inte tidigare sprungit 75km och inte var helt förberedd tog jag det väldigt lungt första 20-25 km och ställde in mig mentalt på att loppet först började först efter 25km, dvs. innan dess hade jag ätit säkert hälften av dadlarna, druckit bra och “minglat” med andra löpare. Jag tror det är bra att dela in loppet i mentala delar annars blir det för långt.

Axel vad hade du för strategi för att orka de 13 milen och hela natten?

All träning jag gjort de senaste åren finns på STRAVA.com

Jag sprang TEC 50 Natt som förberedelse inför HCU, för att se hur kroppen skulle fungera när den skulle starta vid midnatt, ta upp näring etc. Då fungerade det bra, men efter det så har träningen blivit lidande av ovan nämnda ursäkter, barn, flytt, etc…
    Som Klas skriver, det är viktigt att dela upp loppet i kortare delar, jag använde varje vattenstation/mat-&kontrollstation som delmål. Men också att ha ett huvudmål, som går att omvärdera. Mitt första mål var 20h, andra 22h och tredje att ta mig i mål innan cutoff på 26h. Samt att jag visualiserade mig själv gå i mål vid hotellet. Den bilden släppte jag aldrig.
    Som energi valde jag Tailwind till 85%, några ClifBars under loppets senare del, sen blev det en anamma-korv vid 84km och Cola vid de stationer som hade det. Tror jag kanske skulle behövt lite mer fast mat, men jag har inte tränat med så mycket annat. Hade gärna sett vattenmelon, kokt potatis.
    Under hela loppets gång hade jag lite olika småkrämpor, magen som inte riktigt ville sluta “klucka” under natten. Vet inte ifall det beror på Tailwind eller att jag springer på natten och kroppen inte riktigt tar upp maginnehållet som den ska. Sen var det skavsår pga av ngt för små skor, men jag hade nya som väntade efter 54 km. Knäet gjorde lite ont men till sist var det anklarna som “gav upp” och inte gick att springa med. Detta var vid 109 km och då var det ju bara 20 km kvar. Sen att de sista 20km tog 5h är väl en annan sak. Musik och podcasts höll humöret uppe.
    Vad lärde jag mig då? Till nästa år träna mer, mkt mer! Mer styrka, mer allt! Stavar tror jag kan vara ett bra hjälpmedel. Skor i rätt storlek hela vägen! Extra strumpor, fick hål på det första paret, skulle behövt byta det under första etappen. Ha med skavsårsplåster, ett extra underställ ifall man blir nerkyld, använde det jag hade på första natten. Inte packa ur handskar (behövde dem inte första natten så…), testa mer energi, fast mat.
    Hur som helst, jag är peppad på ett nytt försök nästa år. Försöka nå mitt första mål.
    Är nån intresserad av hur lite jag tränat så finns jag också på Strava.