Gruppadministratörer

Inga administratörer

Evenemang och aktiviteter

Offentlig grupp aktiv för 1 dag, 11 timmar sedan

Här planerar vi evenemang och aktiviteter som deltagande i lopp, mässor m.m.

Vad har ni för mål med löpningen 2014? (10 inlägg)

← Gruppforum   Katalog för Gruppforum
  • Avatarbild sade för 3 år, 8 månader sedan:

Sista kvartalet föregående år var jag skadedrabbad – ett knä som trilskades – 8 veckor helt utan löpning, sedan 3-4 veckor lätt lunkande, nu är det in princip återställt. Jag uppnådde flera av de delmål en satte för 2013 – nu är det nytt år – så nya (del)mål!

Ska dra upp nivån ett steg till – har hållit igen vid “max” prestationer, eftersom en behöver vara fysiskt aktiv dagligen. Nu råder annan situation, så förmodligen kommer spärren att luckras upp. Har skissat upp några delmål/mål, kommer nog ändras med tidens gång. :)

Mål:
    - 5K sub-18:00
    - 10K sub-38:00
    - Halvmara 1:25:XX, nöjd om en hamnar under 1:30:30.
    - MalmöMilen 14/6 (G – 42:29 (fjolårets tid), VG – 41:00, MVG – sub-40)
    - GöteborgsVarvet 17/5 (ÄNTLIGEN ska en springa varvet!)
    - Helsingborg Marathon September någon gång (Rätt tuff bana, så under 3:45:00 och en är nöjd, vore ju kul med pb).

Blir nog fler löparlopp, om inte cykling och simning får en chans med. =)

• Avatarbild sade för 3 år, 8 månader sedan:

Det viktigaste målet är att fortsätta springa för att det är roligt och inte fastna i att ett visst antal pass/mil måste köras och att vissa tider/placeringar måste nås.

Med det sagt så hoppas jag fortsätta med den rätt hårda träning jag bedrev under 2013 (första året nånsin med löpning som målmedveten och förstaprioriterad fritidssysselsättning).

Satsar just nu på att göra en snabb halvmara och dels slå klubbrekordet (1:22:10) och dels komma under 1:20.

Lopp jag är anmäld till: Barcelona halvmarathon och Kullamannan (korta banan, 20 nånting km). Lopp som lockar: Ursvik extreme (stafett), Munkastigen trail run (stafett), Rönnebergaloppet, halvmarathon på Färöarna, Trail tour Kolmården, Helags fjällmara, Lidingö satans snabbt, överlag kortare traillopp på 10-20 km.

Tänker inte sätta upp några längre årsplaner utan hoppas mer på att vara motiverad, träna bra hela året och se vad det leder till för tider.

• Avatarbild sade för 3 år, 6 månader sedan:

Coming up:
    Skövde 6-timmars 8 mars 2014, 6,5-7,5 mil har jag som målsättning.
    TEC 50 miles in the dark (nattlöpning), 13 april 2014, mål: klara av det på 8-9 timmar.

Ska köra en 16-milare på träning, sedan blir det tävling senare under året.

Har redan visualiserat 16 x Sicklaloppet som test run, kör det när jag har en tidslucka och lugn och ro mentalt för att kunna genomföra det.

Jag kör högfrekvenslöpning, i mitt fall tre gånger per dag (morgontransport till jobbet, lunchjogg, eftermiddagstransport hem) och försöker ligga på 12-15 mil i veckan för att härda benen.
    Målet är att hamna i intervallet 15-20 mil per vecka.

Spring kosmiskt … långt … längre … oändligt.

• Avatarbild mattias sade för 3 år, 6 månader sedan:

Jag ska också springa TEC! Dock 100 miles. Men vi borde hålla utkik efter varandra på banan. Om jag fortfarande håller på när det blir mörkt… Har inte kommit igång med träningen ordentligt än.

Annars skulle jag vilja springa milen på under 40 minuter och om allt går väldigt bra maran på under 3 timmar till hösten. Kanske halvmaran under 1.25 kan gå också.

Men dina mängder får mig att bli lite orolig, framförallt för TEC. Undrar hur jag tänkte att det här skulle kunna gå…

• Avatarbild sade för 3 år, 4 månader sedan:

Jag kämpar på fortfarande! Startat “sämre” i år än fjolåret om en räknar snabbhet på lopp, däremot “bättre” när det kommer till uthållighet och ren styrka (spurterna har blivit bättre, dock så blir de ofta för tidigt påtänkta i lopp).
    TEC låter rätt galet, men go for it!

• Avatarbild mattias sade för 3 år, 4 månader sedan:

TEC gick så där. Bröt efter 11 mil tyvärr. Träningen som inte var tillräcklig skulle jag säga. Men i går körde jag Nacka Halvmarathon på en ganska bra tid (om än inte PB) så jag verkar ha återhämtat mig okej i alla fall. Nu blir det nog dock inget ultralopp på ett tag tror jag.

• Avatarbild sade för 3 år, 4 månader sedan:

Har breddat mig något, har som mål att starta upp mikrolopp i “Alla ska med”-anda. Börjar med ett arrangemang som kan beskrivas minimalistiskt: Snitslade banor samt enklare tidtagning – inget annat förutom bästa löparglädje. :]

“Eftersom det finns för få löparlopp i närheten där jag bor, startar jag nu upp ett mindre arrangemang, har valt att kalla det Ugglerundan – då bägge sträckorna löper som slinga genom Uggleskogen.

Arrangemanget kan beskrivas minimalistiskt, dvs, sträckorna är markerade (med RÖD respektive BLÅ markering) samt enklare tidtagning (tidtagning i form av tidtagarur/app, så exakta resultat kan jag inte lova).

För den som letar efter ett lopp för att vinna häftiga priser, fixa en finishertröja, mumsa godis och frukt, släcka törsten vid vätskestation eller ens betala för diplom och annat krimskrams kan genast titta efter annat lopp – Ugglerundan kommer varken innehålla något av ovan nämnda – inte ens är möjlighet till omklädning/dusch förfogande i anmälningsavgiften. Varför? För det finns *ingen* anmälningsavgift!* :)

När? Lördagen den 5.7.2014, första Lördagen i Juli, dvs v.27. Starten går klockan 10:00 för samtliga deltagare.

Var? START/MÅL kommer att vara intill dammen vid Ugglebadet/Solängens Camping, Perstorp. Jag kommer fixa något så det syns på håll varthän en ska. Cirka 1.2 kilometer från järnvägsstationen. P-platser finns bland annat vid Ugglebadet och Mölleplatsen.

Hur? Deltagare kan anmäla sig i den här tråden (EDIT: inte aktuellt i denna tråd), via PM eller skicka till följande e-post:
    ugglerundanp4@outlook.com

Ange namn, födelseår, sträcka och ev. förening.

Om slingorna:

Sträckorna innehåller en del backar, upp som ned, dock lättsamma för genomsnittlige motionären. Underlaget är mestadels välanvända skogsvägar och skogsstigar, det kan vara rätt tätt på sina håll med grönskan, så ta det hellre försiktigt än för fort. Se upp varthän ni sätter ned fötterna! Dolda trädrötter kan orsaka otäcka fall, nu är slingorna rätt befriade från dolda faror, men skadar inte att vara på säkra sidan.

Den kortare sträckan, markerad RÖD, är drygt 2.25 kilometer lång.
    Den längre sträckan, markerad BLÅ, är drygt 4.05 kilometer lång.

Banorna följer varandra en bit in, så försäkra er vilket håll ni ska (markeringarna ska försöka sättas så tydligt som möjligt, eventuellt får någon visa vägen).

Första backen, måttligt lång (ej brant) är ca 500 meter från start, sedan följer en brant utförslöpa, ytterligare 400-500m blir det en uppförsbacke (varken brant eller lång, dock i kurva), sedan en brant utförslöpa.
    Sedan blir det en platt sträcka på drygt 300-400m, vid en korsning svänger deltagare i BLÅA loppet till vänster (rakt in i skogen), medan deltagare i RÖDA loppet fortsätter rakt fram till nästa korsning, därefter vänster.

Det RÖDA loppet går sedan längs motionsslinga tillbaka till mål, par kurvor, inga backar att tala om. För det BLÅA loppet så fortsätter loppet, som redan nämnt, rakt in i skogen och följer en runda mitt inne i skogen (par backar, men inget att tala om, mer grönskan som är “besvärlig”Smiley. Vid utträde från skogen, så kommer en till en korsning med grusväg, en tar höger, sedan vänster och fortsätter upp mot en hage. Två uppförsbackar (lätta) och två (måttliga) nedförsbackar senare, så är en snart vid mål. En kommer sedan ansluta sig till RÖDA banan på väg till mål.

Banan är uppmätt via GPS och kartprogram (exakt distans kan skilja).

Syftet med loppet är att väcka intresse för motion på rutin överlag, om intresset är stort, så kommer säkerligen fler lopp anordnas – kanske något större i omfång (helst avgiftsfria – alla ska med!).

Alla deltagare medverkar på egen risk. Med det sagt, så ta det lugnt, peppa varandra och var med och dela glädjen som finns i löpning och gemenskap. De som givetvis vill springa maxtempo ska självfallet göra detta, tacksamt om dessa deltagare får företräde i startfållan så det inte uppstår flaskhalsar.
    OM ungdomar under 18 år vill deltaga, så bör det ske under målsmans uppsyn.

Frågor angående arrangemanget kan tas här, via PM eller per e-post.

Allt gott,

A.

*[Möjlighet till ombyte och dusch/bastu finns dock på närliggande gym -och badanläggning, Ugglebadet för ca 50kr (hänglås är att rekommendera). De har även café med diverse gott.

Förvaring av ägodelar finns som sagt på Ugglebadet. Om en vill lämna väskan och vattenflaska vid START/MÅL-området, så går det naturligtvis bra, dock så ansvarar inte arrangören OM tjuvar skulle vara framme.]“

• Avatarbild sade för 3 år, 3 månader sedan:

Uppdatering av årets mål (om jag skriver dom här måste jag ju försöka genomföra dom):

3000m sub 10
    milen sub 35

Ovan lopp blir nog inte av, då intresset var alldeles för litet för’t. Ska försöka dra igång någon löpargrupp som bas först i trakterna, kanske lättare därefter, målet var att arrangera ett lopp runt Finjasjön – men korta lopp verkar inte heller vara något på tapeten i dagsläget. Meh. =P

hakko: Det är en bra tid på 3km. Svenska rekordet har ju stått still sedan 70-talet på 7:42, så borde inte sub-10 kvalificera en direkt till landslaget? =P

Slog näääääästan personbästa idag… hamnade precis på PB. 42:29. Le fuck. Kände mig betydligt piggare efter dagens lopp än fjolårets i Malmö på samma tid. Något kämpigt med muskelsträckningen i höger vadmuskel, men det verkade gett med sig efter en tog ut stegen och sprang loppet på framfoten.