Gruppadministratörer

Inga administratörer

Evenemang och aktiviteter

Offentlig grupp aktiv för 1 vecka, 3 dagar sedan

Här planerar vi evenemang och aktiviteter som deltagande i lopp, mässor m.m.

Klubbrekord på halvmarathon (5 inlägg)

← Gruppforum   Katalog för Gruppforum
  • Avatarbild sade för 4 år, 7 månader sedan:

Forumet känns väldigt, väldigt sömnigt men jag kan ju alltid berätta att jag flydde den svenska vintern och sprang i mål på nytt klubbrekord för Vegan Runners IK förra helgen på Barcelona Halvmarathon. Tiden blev 1:19:14 och känslan var bra, väldigt lugn start och sen progressiv fart genom hela loppet.

Framgångsfaktorn under vintern stavas mängdträning. Under 2013 ökade jag successivt, från att ha legat på kanske 5-6 mil/vecka i januari låg jag i slutet av året på kanske 9-12. Försöker pulsera träningen med tre tuffare veckor och en lättare enligt konstens alla regler för att ge kroppen tid för återhämtning. En annan viktig faktor är att jag försökt bli bättre på att variera farten, hög ansträngning på kvalitetspassen och låg på mängdpassen istället för att alla pass är typ 10 km i ganska hög fart. Ganska mycket skog för att det är trevligt och bra för att variera löpsteget och bygga bålstyrka. Och så bra mat och tid för vila. Det har fungerat fint för mig i alla fall!

Hoppas nån blir sugen på att utmana sig själv och springa snabbare!

Jag tycker du gör rätt i att strunta i att det är lite lugnt här inne. Det är roligt att läsa dina berättelser.

Grattis! Riktigt roligt att höra att det går så bra. Även intressant att läsa lite om upplägget du haft. Tror inte vi pratat så specifikt om det.

Imponerande!

• Avatarbild trollskogen sade för 4 år, 6 månader sedan:

Grattis! Ja det är gött att utmana sig själv. Detta året ska jag klara ett snabbare Göteborgsvarv än förra året iaf. sedan hoppas jag på att även klara att slå mitt första år men det är en ganska stor utmaning. Har lagt upp ett schema på 50 km i veckan. Sedan tänker jag på kosten men har inte lagt upp något speciellt.

• Avatarbild sade för 4 år, 6 månader sedan:

Kul att höra om ett genomtänkt upplägg! Jag har precis börjat en sån resa. Sprang mer förra året, men nu snittar jag fyra mil i veckan. Jag anstränger mig för att hålla tillbaka mängden, så att jag inte ökar för fort; dvs max 10% ökning. Tänker också försöka slänga in en vilovecka var fjärde. Just nu är det löpning varannan dag och lite olika styrkeövningar hemma den andra dagen. Om några veckor får jag nog öka på så att jag springer två dagar på varandra, men just nu är det skönt med en löpfri dag, oavsett vilken löpning jag gjort dagen innan. Försöker variera på alla sätt. Har tre olika skor, som jag varvar. Ett intervallpass i veckan, ett långpass, och ett kortare distanspass. Med barfotaskorna (VFF) försöker jag gå långsamt fram.
    Jag är en sån som gärna springer iväg för fort, vilket säkert förklarar att jag haft löparknä för ett par år sen, och lite små skavanker i häl och vad. Så att gå långsamt och metodiskt fram är tufft för mig, men jag inser att jag får igen det längre fram. Hittills (sedan en månad tillbaka) har min plan funkat väldigt bra!
    Angående att berätta om vår utveckling etc så kanske det vore bättre i facebook-gruppen? Annars finns jag på både garmin connect, jogg och funbeat. Om ni finns där så får ni gärna leta reda på mig!